Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Alanı

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Alanı

25.09.2020 1080


ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI

 

1.      ALANIN TANIMI:

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı altında yer alan dalların yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.

2.      ALANIN AMACI

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı altında yer alan mesleklerde, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

3.      DAL PROGRAMLARI, TANIMLARI VE AMAÇLARI

3.1.   ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ

Tanımı: Erken çocukluk öğretmen yardımcısının sahip olduğu, çocuğun gelişim ilkelerine uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı:  Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanında erken çocukluk öğretmen yardımcılığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

3.2.   ÖZEL EĞİTİM 

Tanımı:  Özel eğitimde öğretmen yardımcısının sahip  olduğu, özür grubuna uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanında özel eğitimde öğretmen yardımcılığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

4.      GİRİŞ KOŞULLARI

Öğrencilerin sağlık durumu, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.

5.      İSTİHDAM ALANLARI

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dalda kazandıkları yeterlikler doğrultusunda eğitim sektöründe;

  • Erken çocukluk eğitim kurumlarında,
  • Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışabilirler.

 

 

6.      EĞİTİM-ÖĞRETİM ORTAMLARI VE DONANIMLARI

  • Program mesleki ve teknik eğitim alanında diplomaya götüren ortaöğretim kurumları ile belge ve sertifika programlarının uygulandığı her tür ve derecedeki örgün ve yaygın mesleki ve teknik eğitim-öğretim kurumlarında uygulanmaktadır.
  • Programın uygulanabilmesi için Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı standart donanımları ve mesleklerin gerektirdiği ekipmanlar sağlanmalıdır.

 

7.      EĞİTİMCİLER

  • Programın uygulanmasında Çocuk Gelişimi ve Eğitim alanında eğitim almış ve tercihen sektör deneyimi olan alan öğretmenleri görev almalıdır.
  • Programın uygulanmasında gerektiğinde Çocuk Gelişimi ve Eğitim alanında sektör deneyimi olan usta öğretici, teknisyen ve meslek elemanlarından yararlanılabilir.

8.      ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları  Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği'ne göre çeşitli ölçme araçları kullanılarak öğrencilerin değerlendirilmesi esastır. Buna göre; 

  • Dersin altındaki modüllerin işlenişi sırasında kazandığı (bilgi, beceri ve tavırlar) yeterlikler.
  • Okulda, işletmede ve kendi kendilerine yaptıkları tüm öğrenim faaliyetleri değerlendirilerek öğrencilerin dersteki başarısı belirlenir.

9.      YATAY VE DİKEY GEÇİŞLER

Program; geniş tabanlı ve modüler yapıda düzenlendiğinden, Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği çerçevesinde yatay ve dikey geçişlere olanak sağlanır. 

  • Alan/dalda sertifika, belge ve diplomaya götüren tüm programlar ve dallar arasında geçiş yapılabilir.
  • Diploma almaya hak kazanan öğrenci, Çocuk Gelişimi ve Eğitim alanının devamı niteliğindeki programların veya bu alana en yakın programların uygulandığı meslek yüksekokuluna sınavsız geçiş yapabilir ya da sınav sonuçlarına göre diğer yükseköğrenim kurumlarını tercih edebilir.

10.  BELGELENDİRME

  • Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir.
  • Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir.
  • Öğrenciye, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynı yeterlikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir.
  • Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir.

11.  EĞİTİM SÜRESİ

  • Alan programının toplam eğitim süresi, 9. sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır.
  • Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.

12.  ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ

Modüler öğretime yönelik ağırlıklı olarak bireysel öğrenmeyi destekleyici yöntem ve teknikler uygulanır.

  • Öğretmenler öğrencilere rehberlik eder.
  • Öğrenciler kendi kendine öğrenmeye teşvik edilir.
  • Öğrencilerin aktif olması sağlanır.
  • Öğrenciler araştırmaya yönlendirilir.
  • Öğrenciler kendi kendilerini değerlendirebilir.
  • Öğrencilere yeterlik kazandırmaya yönelik yöntem ve teknikler uygulanır.

13.  İŞ BİRLİĞİ YAPILACAK KURUM VE KURULUŞLAR

Öğrenciler, programın gerektirdiği öğretim faaliyetleri, istihdam olanakları ve planlama konularında çevredeki üniversiteler, sivil toplum örgütleri, erken çocukluk eğitim kurumları, özel eğitim kurumları ve rehabilitasyon merkezleri meslek elemanları ile iş birliği yapılarak yönlendirilir.

14.  ÖĞRENCİ KAZANIMLARI

Programın sonunda seçtiği dala/mesleğe yönelik olarak öğrenci;

  • Alandaki ortak temel, bilgi ve becerileri kazanabilecektir.
  • Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanının temel yeterliklerine sahip olabilecektir.
  • Dalın gerektirdiği işleri yapabilecektir.
  • Dalın gerektirdiği özel mesleki yeterlikleri kazanabilecektir.

15.  EĞİTİM-ÖĞRETİM FAALİYETLERİ

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı haftalık ders çizelgesinde yer alan dersler ve bu derslerin altındaki modüllerin içeriğindeki eğitim-öğretim uygulamaları yapılır.